شکایت شایع بارداری

تهوع همراه با استفراغ يا بدون آن :
اين حالت بخصوص به هنگام صبح ، يكي از اولين نشانه هاي حاملگي واز عوارض شايع اين دوران است كه اغلب در اواخر ماه سوم خود به خود بهبود مي يابد. براي مقابله با اين ناراحتي خوردن يك تكه نان برشته يا بيسكويت قبل از برخاستن از رختخواب ، مصرف غذا به مقدار كم ولي در دفعات زياد در طول روز ، خودداري از خوردن غذاهاي نفاخ ، چرب وپر ادويه توصيه مي شود در صورت داشتن استفراغهاي شديد ومكرر به پزشك ارجاع شود .

تكرر ادرار :
در ابتداي بارداري معمولا به علت بزرگ شدن رحم وفشار آن بر روي مثانه دفعات ادرار كردن بيشتر مي شود . در اواخر بارداري نيز با پايين آمدن سر جنين به داخل لگن وفشار ناشي از آ ن دوباره تكرر ادرار ديده مي شود .توصيه مي شود خانم باردار از مصرف مايعات قبل از خواب  خودداري كند ، ضمنا هرگز ادرار خود را نگه ندارد زيرا اين كار باعث مشكلات ادراري مي شود . در صورتي كه تكرر ادرار همراه با سوزش ودرد زير شكم باشد نشانه عفونت ادراري است وبايد به پزشك مراجعه كرد .

خستگي وخواب آلودگي :
در اوايل حاملگي بيشتر زنان احساس خستگي و خواب آلودگي مي كنند . معمولا اين حالت بعد از ماه چهارم بر طرف مي شود . استراحت بيشتر و تغذيه صحيح در اين مواقع لازم است .

يبوست :
بسياري از خانمها كه در حالت عادي اجابت مزاج طبيعي دارند ممكن است به علت تغييرات هورموني وكند شدن حركات روده وكاهش فعاليت جسمي در حاملگي دچار يبوست شوند . مصرف زياد مايعات در طول روز ( حدود ۶ ليوان در روز ) استفاده از ميوه وسبزيجات تازه ، مصرف غذاهاي حاوي فيبر زياد مثل نان سبوس دار وعادت به اجابت مزاج در ساعات معيني از روز در جلوگيري از اين حالت موثر است  .مصرف ملين توصيه نمي شود .

تنگي نفس :
به علت بزرگ شدن رحم وافزايش فشار آن به قسمت پايين ريه ها ونيز اثرات هورمونهاي مربوط به بارداري ، ممكن است مختصري احساس  تنگي نفس و تند شدن تنفس ايجاد شود . گذاشتن چند بالش زير سر و شانه ها و قرار گرفتن  به حالت نيمه نشسته و اجتناب از پر خوري در كاهش تنگي نفس به هنگام خوابيدن كمك مي كند . در صورت پيشرفت اين حالت حتما بايد با پزشك  يا ماما  مشورت شود . در ماه آخر بارداري ، زماني كه سر جنين در داخل لگن  قرار مي گيرد ، نفس كشيدن براي مادر راحت تر مي شود . 


زياد شدن ترشحات مهبل :

در طول حاملگي ترشحات واژن افزايش مي يابد كه اين ترشحات سفيد يا بي رنگ ، غليظ و بدون بو است .در اين موارد لازم است ناحيه  تناسلي خشك نگه داشته شده و بهداشت رعايت شود . در صورتي كه رنگ ترشحات زرد يا مايل به سبز شده با خارش ، سوزش ويا بوي بد همراه باشد بايد به پزشك يا ماما مراجعه شود .
گرفتگي عضلات پا :
از نيمه دوم بارداري به علت بزرگي رحم و فشار روي اعصاب ، گرفتگي عضلات پاها شايع است  گرم نگه داشتن وماساژ عضلات ، باعث كم شدن گرفتگي عضلات وكاهش درد مي شود . چنانچه با اين اقدامات گرفتگي عضلات رفع نشد ، ممكن است علت آن ،‌اختلال كلسيم باشد . در اين صورت بهتر است با پزشك مشورت شود .

كمر درد و پشت درد :
در برخي خانمها بزرگ شدن رحم باعث انحراف مهره هاي كمر به سمت جلو شده ودرد پشت وكمر ايجاد ميكند . استراحت وپوشيدن كفش پاشنه كوتاه ، استفاده از كمر بند مخصوص حاملگي ، انجام حركات ورزشي مناسب وگرم نگه داشتن اين قسمتها در كاهش درد مؤثر است .توصيه مي شود اين مادران بر روي تشكهاي سفت بخوابند .

واريس :
در حاملگي گاهي به علت افزايش وزن بدن ، سنگيني رحم وفشار آن به رگهاي بزرگ در لگن وسياهرگهاي پشت ران وساق پا ، جريان خون مختل شده وواريس ايجاد مي شود .در اين حالت عروق پا متورم ودردناك است درد وناراحتي ناشي از واريس را ميتوان با استراحت ونگه داشتن پاها( ساق وران ) در سطحي بالاتر از سطح بدن ، كم كرد .مادر بايد دراز كشيده وپاهاي خود را روي صندلي يا چند بالش قرار دهد واز ايستادن يا نشستن به مدت طولاني خودداري كند .پوشيدن جورابهاي مخصوص با مشورت پزشك با ماما نيز در اين موارد توصيه مي شود  .

درد كشاله ران :
با بزرگ شدن رحم  ممكن است خانم باردار ، دردهاي مبهمي را در كشاله ران احساس  كند .  اغلب اين دردها با اسنراحت رفع مي شود .
اگر اين گونه دردها مداوم شد بايد به پزشك يا ساير كاركنان بهداشتي مراجعه شود .

تهیه کننده: خدیجه یونس زاده

منبع: ارائه خدمات مامائی و زایمان

تاریخ تدوین: پاییز1400

تاریخ بازنگری: 3 سال بعد « بیمارستان میر حسینی شیراز»

Drmirhosseinihospital.com :سایت

Shirazmirhosseinihospital: اینستا

Infomirhosseini@gmail.com: ایمیل

32284433- 071 : تلفن

32287481 – 071 : فکس