ورزش و ارتقاء سلامت

فعالیت بدنی از بروز بیماری های فشارخون، انواع سرطان ها، دیابت و چاقی پیشگیری می کند و به سلامت جسمی و روحی منجر می شود و احساس شادابی و اعتماد به نفس به فرد می دهد، بنابراین نباید کمبود امکانات و نبود وقت را بهانه ای برای نداشتن فعالیت بدنی ذکر کنیم و هر فرد می تواند با توجه به شرایط اش به طور متوسط روزانه نیم ساعت فعالیت بدنی متوسط داشته باشد و حتی می تواند این زمان را به دو تایم 15 دقیقه ای تقسیم کند. عامل حدود 50 تا 60 درصد بیماری ها کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی مناسب است و بیش از 70 درصد مردم کم تحرک هستند و این کم تحرکی در زنان بیشتر از مردان است.

ورزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت

تحرک بدنی تعاریف مختلفی دارد و سه نوع تحرک بدنی داریم:

خفیف، متوسط، شدید یا قوی.

در واقع فعالیت بدنی قوی یا شدید است و ما توقع نداریم که همه مردم ورزش کنند و یا حتماً یک رشته ورزشی را انتخاب کنند. آن چیزی که مد نظر است این است که هر فرد بتواند به طور روزانه 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط منظم و هدفمند داشته باشد و این تحرک بدنی باید به گونه ای باشد که فرد احساس کند ضربان قلب اش تندتر می زند و شروع به عرق کردن کند.

هدف از فعالیت بدنی مصرف کالری و قوی شدن عضلات بدن است و مشکل اصلی ما این است که مردم اطلاعات زیادی در مورد فیزیولوژی بدن شان ندارند – مردم باید بدانند سوخت و ساز بدن چگونه صورت می گیرد و بدن در روز به چه میزان کالری نیازمند است – بسیاری از مشکلات عضلانی و دردهای مفاصل در زنان به دلیل بی تحرکی است و چاقی معضل دیگری است که در زنان بیشتر است و ارتباط مستقیمی با بی تحرکی دارد.

تحرک و فعالیت روزانه:

بسیاری از افراد بر این باورند که تحرک و فعالیت روزانه با ورزش تفاوت خاصی ندارد و هم این است که فقط کمی تحرک داشته باشیم. ورزش همگانی انجام بازی یا حرکات بدنی برای همه با هدف شادابی، نشاط و تندرستی است. زمانی که فرد با هدف شادابی و نشاط فعالیتی انجام دهد، ورزش محسوب می شود. هر کس در هر زمان و در هر کجا و در هر موقعیت و با کمترین امکانات می تواند به ورزش همگانی بپردازد. در صورتی که با هدف شادابی و نشاط این اقدام صورت گیرد.

عوامل مؤثر بر سلامت انسان: دکتر حسین ملک افضلی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت بدنی را یکی از عوامل مؤثر بر سلامت انسان در پیشگیری از بیماری های غیر واگیر مانند بیماری های قلبی عروقی – انواع سرطان ها – دردهای مفاصل و … ذکر می کند. و می گوید: هر فرد بر حسب سن باید حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشد به نحوی که ضربان قلب اش از حالت عادی تندتر بزند.

علاوه بر آن به افراد زیر 18 سال توصیه می شود روزی یک ساعت فعالیت بدنی داشته باشند و افراد بالغ 5 روز در هفته 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط یا شدید داشته باشند – آموزش و پرورش باید علاوه بر فراهم آوردن امکانات ورزشی، آموزش های لازم را برای افراد فراهم آورد – باید تغییراتی در مسیر خیابان ها و جاده ها ایجاد شود تا مردم بتوانند با دوچرخه رفت و آمد کنند. ورزش کردن یک علم است و برای به دست آوردن این علم باید همه افراد جامعه ورزش را جزء برنامه روزانه شان قرار بدهند.

تاریخ تدوین: پاییز 1400

تاریخ بازنگری: 3سال بعد «بیمارستان میر حسینی شیراز»

  Drmirhosseinihospital.com :سایت

Shirazmirhosseinihospital: اینستا

Infomirhosseini@gmail.com: ایمیل

32284433- 071 : تلفن 32287481 – 071 : فکس