آب سیاه (گلوکوم)

    درمان: بیشتر درمان های آب سیاه بر پایه کنترل فشار داخل چشمی که می تواند سبب صدمه به عصب بینایی گردد استوار است. قطره های چشمی اغلب اولین انتخاب قبل از درمان جراحی است که می تواند فشار داخل چشمی را به طور مؤثری کاهش دهد و از صدمه چشمی جلوگیری نماید. پایین آوردن فشار داخل چشم به کمک روش های دیگری مانند لیزردرمانی – جراحی و یا ترکیبی از این روش ها نیز ممکن است که بسته به نوع و شدت بیماری توسط پزشک معالج انتخاب شود.
  نوعی بیماری چشمی است که در آن عصب بینایی که وظیفه انتقال پیام بینایی به مغز را دارد به تدریج دچار تخریب می گردد و در نتیجه باعث از بین رفتن تدریجی دید و نابینایی می گردد از عمل این امر بالا رفتن فشار داخل چشم می باشد به علت احتقان مایع زلالیه چشم است.
میزان این بیماری در افراد بالای 40 سال زیادتر بوده و با افزایش سن بیشتر می شود. فشار داخل چشم به میزان تولید و ترشح شدن زلالیه (بین عنبیه و عدسی چشم در گردش بوده و قرنیه و عدسی را تغذیه می کند) مقاومت مسیرهای حرکت زلالیه و همچنین فشار وریدی در وریدهای روی صلبیه که به ورید مژگانی قراص تخلیه می گردند وابسته است. در شرایطی که تعادل مناسبی بین تولید و تخلیه زلالیه وجود دارد فشار داخل چشم بین 21- 10 میلی متر جیوه است. زمانی که جریان حرکت زلالیه با مانعی مواجه شود فشار داخل چشم رو به افزایش می گذارد. ممکن است گلوکوم در افرادی که قرنیه نازک دارند تشخیص داده نشود زیرا به علت این نازکی قرنیه فشار داخل چشم به اشتباه کم اندازه گیری می شود.
      عوامل خطرزا در گلوکوم :
سابقه گلوکوم در خانواده قرنیه نازک سن بالا دیابت بیماری قلبی عروقیسندرم های میگرنی نزدیک بینی ضربه های چشمی سابقه استفاده طولانی مدت از کورتیکو استروئیدهای موضعی و سیستمیک.
  انواع گلوکوم :
گلوکوم با زاویه بسته حاد
گلوکوم مزمن یا اولیه با زاویه باز
  گلوکوم با زاویه بسته حاد و گلوکوم اولیه باز که موجب اختلال درجه یان زلالیه می گردند.
    علائم گلوکوم : متأسفانه بعضی از انواع بیماری آب سیاه می تواند تا مراحل انتهایی بیماری هیچ علامتی نداشته باشد و هنگامی فرد متوجه بیماری خود می گردد که بیماری از رشته های عصب بینایی خود از بین رفته و دید بشدت و بطور غیر قابل برگشت افت کرده است. بنابراین تشخیص زودرس آب سیاه و شروع به موقع، کلید اصلی در پیشگیری از پیشرفت بیماری و کاهش دید بیمار خواهد بود. در گروه کمی از بیماران به ویژه در سنین بالاتر ممکن است بیماری به صورت حاد و ناگهانی با علائمی چون درد و قرمزی چشم – کاهش دید – سردرد همراه با تهوع و استفراغ شروع شود.   تشخیص آب سیاه (گلوکوم) اندازه گیری فشار داخل چشم تاتونومتری معاینه زاویه چشم یا کوینوسکوپی معاینه سر عصب بینایی بررسی میدان بینایی یا پریمتری .

تهیه کننده: مریم نصرت آبادی
منبع: برونرو سودارث
تاریخ تدوین: پاییز 1400
تاریخ بازنگری: 3سال بعد

«بیمارستان میر حسینی شیراز»
 
Drmirhosseinihospital.com :سایت
Shirazmirhosseinihospital: اینستا
Infomirhosseini@gmail.com: ایمیل
32284433- 071 : تلفن
32287481 – 071 : فکس