روش هاي زايمان بدون درد

روش هاي زايمان بدون درد جهت مطالعه مادران باردار
درد زايمان مهمترين علت تمايل به سزارين مي باشد كه مي توان با راه اندازي بخش زايمان بي درد در بيمارستان ها و زايشگاهها از آمار سزارين كاست . امروزه در اكثر مراكز دنيا از روش هاي مهار درد براي زايمان طبيعي استفاده مي شود . به طور كلي سزارين در واقع درماني براي زايمانهاي پر خطر محسوب مي شود .
از معايب سزارين مي توان به درد شديد پس از آن ، خطرات جراحي و بيهوشي براي مادر و نوزاد و عدم تحرك طولاني مدت مادر نام برد.
زايمان طبيعي بدون درد به روش هاي مختلفي صورت مي گيرد كه اين روش ها در كلاس آموزشي مدون در درمانگاههاي بيمارستان ها آموزش داده مي شود. بهتر است انتخاب روش زایمان بي دردي با مشورت پزشك متخصص صورت گيرد. شرايط لازم براي زايمان بي درد، امكان انجام زايمان طیبعی ست.
روش هاي دارويي :
– بي دردي استنشاقي از طريق گاز Entonox
– روش هاي بي درد سازي موضعي يا ناحيه اي كه شايعترين آن ها بي حسي نخاعي – بيحسي دور نخاعي ( اپيدورال ) و تركيبي است.
– بي دردي با استفاده از داروهاي وريدي يا عضلاني
  1) انتونوكس يا گاز و هوا گازي بيرنگ و بي بوست كه به محض احساس شروع يك انقباض ، كافي است ماسك را روي صورت خود قرار داده و تنفس عميق ، منظم و آرام داشته باشيد . استفاده از اين گاز هيچ ضرري براي نوزاد ندارد . تنفس درون ماسك نبايد تند و سطحي باشد و نيز در فواصلي كه درد وجود ندارد بهتر است داخل ماسك نفس نكشيد.
2) روش انجام بيحسي موضعي : در اين روش كه توسط متخصص بيهوشي انجام ميگيرد ، پوست قسمت پايين كمر ضدعفوني مي شود و پس از   بي حسي موضعي پوست ، سوزن مخصوص وارد مي شود .
3) بي دردي از طريق داروهاي وريدي يا عضلاني از طريق سرمها ، داروي بي دردي به ميزاني كه هيچ مشكلي براي مادر و نوزاد ايجاد نكند تزريق مي شود. مادر، بي درد شده و همين موجب پيشرفت زايمان مي شود.   از برتري زايمان بي درد نسبت به سزارين میتوان به این نکته اشاره کرد که عوارض سزارين را ندارد و مادر در آرامش كامل ، لذت تولد نوزاد خود را احساس مي كنيد.  
  تزريق نخاعي : این تزریق بي دردي را ايجاد كرد كه معمولاً براي مادراني استفاده مي شود كه چندمين بار حاملگي است يا زايمان اولي كه فاز اول آن پيشرفت كرده است .
روش ديگر آن اپيدورال است که پس از ورود سوزن ، لوله پلاستيكي نازكي به نام كاتتر در محل قرار داده و سوزن را خارج مي كنند و تمام داروهاي بيحسي از طريق آن تزريق مي شود و مادر در تمام زايمان بي درد است . مزيت اصلي بي حسي اپيدورال آن است كه نوع و مقدار دارو بر حسب مرحله درد مادر تنظيم مي شود و در صورت انجام صحيح اين تكنيك ، درد مهار مي شود اما قدرت عضلاني باقي مي ماند . تمام روش هاي بي دردي براي مادر و نوزاد بي خطر است.      
  مادران گرامي :با شركت در كلاس هاي آمادگي براي زايمان  بي درد ، ضمن كسب آگاهي لازم و كافي مي توانيد با آرامش بيشتري زايمان كرده و خاطره خوشايندي از زايمان داشته باشيد.شرايط ثبت نام در كلاس هاي آموزشي :سن حاملگي بالاي 20 هفته ، نداشتن سابقه سزارين
 انجام زايمان طبيعي بدون درد در تمام بيمارستان هاي دولتي رایگان می باشد.
 
تهیه کننده: خدیجه یونس زاده
منبع: بارداری و زایمان ویلیامز
تاریخ تدوین: پاییز 1400
تاریخ بازنگری: 3 سال بعد

«بیمارستان میر حسینی شیراز»
 
Drmirhosseinihospital.com :سایت
Shirazmirhosseinihospital: اینستا
Infomirhosseini@gmail.com: ایمیل
32284433- 071 : تلفن
32287481 – 071 : فکس