مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی

مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی 1- داشتن همراه پس از انتقال به بخش و تا 2 تا 3 روز بعد از آن الزامی است. 2- رژیم غذایی را با مایعات شروع کرده و در صورت تحمل رژیم کم نمک و کم چرب را ادامه دهید. (رژیم غذایی کم نمک و کم چرب تا 6 ماه رعایت شود.)

3- پرهیز از یبوست با مصرف مایعات فراوان و میوه و سبزیجات تازه ودر صورت لزوم مصرف ملین. 4- پرهیز از مصرف سیگار و الکل برای حداقل 4 هفته پس از عمل بخصوص در همراهی با داروهای مسکن و خواب آور. 5- پرهیز از مصرف آسپرین و داروهای ضد انعقاد خون تا 2 هفته بعد از عمل مگر با هماهنگی پزشک. 6- هر چه سریع تر پس از عمل شروع به راه رفتن در حد تحمل کنید باعث کاهش تورم و کمتر کردن احتمال تشکیل لخته در پاهایتان می شود (حداقل 3 بار در روز)
7- بهتر است در 2 هفته اول بصورت خمیده و دولا راه بروید این کار هم از میزان درد و ناراحتی ثانوی و هم فشار زیاد روی برش جراحی و هم از احتمال باز شدن لبه های زخم تان بکاهید. 8- تا زمانی که حرکات کامل در تمام جهات شانه و بازوهایتان را به دست نیاورده اید و مسکن و خواب آور استفاده می کنید از رانندگی بپرهیزید. 9- زمانب رگشت به کار معمولاً بین 2 تا 4 هفته پس از عمل است.

10-  در هنگام حمام رفتن حتماً باید کسی در کنارتان باشد تا از پایدار بودن وضعیت تان اطلاع داشته باشد.
11- در زمان حمام از برخورد با فشار آب مستقیماً به زخمتان پرهیز کنید و شامپو و صابون به زخم نزنید. 12- از قرار گرفتن در وان یا رفتن به استخر در 4 تا 6 هفته پس از عمل پرهیز نمایید. 13- زخم ها را هر روز از لحاظ عفونت بررسی کرده و تمیز نگه دارید. 14- شکم بند (گن) بایستی در 24 ساعت شبانه روز برای 6 هفته پس از عمل بپوشید. 15- برای جلوگیری از خیس شدن شکم بند یا تحریک پوستی ناشی از آن بهتر است روزانه گاز نرم استریل روی زخم ها و دور مجار درن ها در صورت وجود قرار دهید.
16- آفتاب گرفتن موجب تیرگی محل عمل می شود لطفاً تا زمان بهبود آن از آفتاب گرفتن اجتناب کنید.

17- باید به مدت 14 روز پس از عمل سر به حالت 30 درجه بالا باشد و زیر زانوها بالشت بگذارید می توانید به صورت خمیده به پهلو بخوابید. 18- از فعالیت سنگین پرهیز کنید ولی استراحت مطلق لازم نیست. 19- در صورتی که شدت درد به صورت غیر طبیعی به جای کاهش افزایش یافت و همراه با علائم تب لرز و قرمزی شدید و داغی در محل عمل بود با ما تماس بگیرید.  
 
20- خارج کردن درن ها بسته به میزان ترشح 5 تا 8 روز بعد از عمل صورت می گیرد می توانید یک روز بعد از خروج درن ها استحمام کنید.
21- خوردن آناناس و آب کرفس به منظور کاهش کبودی و تورم توصیه می شود از غذاهای دریایی و میوه های تازه نیز می توانید استفاده کنید. لطفاً از خوردن غذاهای سنگین که منجر به یبوست می شود اجتناب کنید.
22- فعالیت های عادی شما از جمله فعالیت های جنسی 2 هفته بعد از عمل می تواند صورت گیرد.
23- وجود درد پس از عمل طبیعی است که به مسکن های معمولی جواب می دهد.
24- یک ماه بعد از عمل می توانید ورزش را شروع کنید اما ورزش های سنگین تا 4 ماه بعد از عمل توصیه نمی شود.
25- کرم های آنتی اسکار به محض بهبود کامل زخم (4 هفته بعد از عمل) استفاده می شود. روش مصرف 2 تا 3 بار در روز و 3 ساعت پس از هر بار استفاده با پنبه و آب ولرم پاک گردد.
26- در صورت مشاهده هر گونه مشکل غیر طبیعی با ما تماس بگیرید.
27- استفاده از داروهای تجویز شده تا زمانی که تمام شوند.
28- خروج خونابه از سوراخ های پشت کمر طبیعی می باشد.
29- پرستار پس از عمل سه جلسه یک روز در میان کارهای تعویض پانسمان و تخلیه ترشحات را در منزل شما انجام می دهند.
30- در صورتی که تزریق باسن داشته اید یک هفته اول یک بالشت زیر کمر و یکی زیر ران ها قرار دهید تا به باسن فشار زیادی وارد نشود.
31- تاریخ های مراجعه به مطب یک هفته پس از عمل دو هفته و یک ماه و 3 ماه پس از عمل می باشد

Drmirhosseinihospital.com :سایت

Shirazmirhosseinihospital: اینستا

Infomirhosseini@gmail.com: ایمیل

32284433- 071 : تلفن

تهیه کننده:  مریم نصرت ابادی

تاریخ تدوین: شهریور ماه 99

تاریخ بازنگری:  سه سال بعد

بیمارستان میر حسینی شیراز