دیسک کمـر وجراحـی لامینکتومـی

دیسک کمر

ستون فقرات از تعدای مهره تشکیل شده است که شامل 7 مهره گردنی و 12 مهره کمری و استخوان خاجی می باشد که نخاع را در بین خود جای داده اند . بیش ترین وزن بدن و فشار روی مهره های کمری می باشد دیسک در فاصله بین 2 مهره قرار دارد که به صورت یک بالشتک کوچک و ازجنس غضروف می باشد و شامل یک هسته در وسط و یک دیوار محکم در اطراف آن می باشد . فتق دیسک زمانی اتفاق می افتد که اطراف هسته پاره شود و هسته دیسک از محل اصلی خود یعنی بین مهره به طرف بیرون حرکت می کند و باعث ایجاد فشار روی ساختمانهای مجاور به خصوص عقب می شود. بیش ترین فتق های در ناحیه مهره های 4 و 5 کمری اتفاق می افتد

علائم

علائم دیسک کمر شامل درد ناحیه پایین کمر و گرفتگی عضلات کمر تا پا، علائم مربوط به فشار و عصب سیاتیک مانند مور مور و گز گز شدن پاها، خواب رفتگی ، احساس سوزش و درد در ناحیه باسن و پاها در موارد پیشرفته ضعف و ناتوانی حرکت در پاها یا دست .

در مواردی مانند شب و پس از ایستادن با نشستن یا راه رفتن طولانی مدت همراه با سرفه ، عطسه و وارد شدن ضربه به بدن نیز درد بدتر می شود .

راههای تشخیص

بر اساس علائم – عکس MRI و CT-Scan و میلو گرافی

درمان

هدف از درمان تسیکن درد و جلوگیری از پیشرفت بیماری و ناتوانی بیمار و کاهش فشار روی عصب و افزایش و

یا بازگشت توانایی فرد در انجام فعالیت های روزانه است  و در موارد ضروری عمل جراحی انجام می شود ضرروت جراحی در مواردی مانند عدم توانایی فعالیت های روزانه – ضعف پاها و یا دستها و اختلال در کنترل دفع ادرار و یا مدفوع می باشد .

جراحی laminectomy چیست ؟

تیغه کوچک از استخوان ستون مهره به نام لامینا و قسمتی از دیسک که روی عصب فشار وارد می کند نیز برداشته

می شود .

مراقبت های قبل از عمل

  1. ترک سیگار از دو هفته قبل
  2. وعده غذایی سبک شب قبل عمل و از نیمه شب بیمار نباید هیج غذایی حتی آب مصرف کند.
  3. ناحیه عمل بدون مو باشد .

دستور العمل خود مراقبتی حین بستری

  1. معرفی سرپرستار ، پرستا و پزشک به بیمار
  2. آموزش آشنایی با فضای بیمارستان
  3. آموزش در مورد دستبند شناسایی بیمار و اهمیت استفاده از آن در صورت استفاده از رنگ زرد و قرمز و رعایت آن) به بیمار و همراه بیمار آموزش داده شود .
  4. آموزش بهداشت دست و مراقبت دهان شویه و مسواک
  5. بعد از عمل بیمار به پشت خوابیده و یک بالشت زیر سر قرار دهید و زیر زانوها نیز یک بالشت گذاشته شود تا از فشار بروی زانوها کاسته شود .
  6. بیمار می تواند روی پهلوی خود بچرخد و برای چرخیدن به پهلوها ابتدا یک بالشت بین زانوها قرار دهد و سپس تمان بدن سر و شانه ها و پاها همزمان چرخیده شود و کمر به تنهایی چرخیده نشود
  7. روز بعد از عمل بیمار باید از تخت پایین بیاید و طبق نظر بایست کمربند چهار فنره راه برود . بیمار باید از توالت فرنگی استفاده کند و بعد از عمل ممکن است بیمار احساس مورمور و گز گز شدن آن در اندامها داشته باشد همچنین در کمر بیمار لوله ای باریک به نام همووبگ گذاشته می شود که ترشحات محل عمل را خارج می کند و روز بعد از عمل طبق نظریه پزشک لوله خارج می شود .

توصیه های بعد از ترخیص

به بیمارآموزش داده می شود که 6 هفته طول می کشد تا محل عمل بهبودی کامل پیدا کند. بنابراین فعالیت سنگین داشته باشد در صورت صلاحدید پزشک بعد از عمل به فیزیوتراپی نیاز دارید .

از نشستن و یا ایستادن طولانی مدت برای 2 تا 4 هفته اول بپرهیزید روی تشک سفت بخوابید و هنگام نشستن کمر خود را صاف نگه د ارید و وزن خود را در حد مطلوب حفظ کنید.

از بلند کردن اشیا سنگین بپرهیزید از توالت فرنگی استفاده کنید. 5 روز بعد از عمل دوش سبک بگیرید . 14 روز بعد از عمل جهت کشیدن بخیه ها اقدام کند و از پله بالا و پایین نشود.

پیاده روی و شنا بهترین ورزش می باشد و از خوابیدن روی شکم بپرهیزید. در صورت بروز علائمی مانند خونریزی از محل جراحی و عفونت و درد شدید و بدتر شدن ضعف و خواب رفتگی اندامها با پزشک تماس بگیرد.